Död eller levande?

Ja, du? Vad är jag? Tror jag lutar mest åt det döda hållet...

Igår eftermiddag/kväll red jag Udina lite som sagt. De gick bra. Men jag fick något fruktansvärt ont i ryggen efteråt. Precis till höger vid ryggraden ovanför svanken.
Inte blev det bättre heller... Jag hade tungt att andas så till slut så jag drack 4 helt fulla STORA glas med vatten. Allt på en gång. Det blev värre och värre. Mamma ringde till sjukvårdsupplysningen och frågade de om va vi kunde göra. De kunde inte säga exakt var det var... Jag blev lite orolig för att det skule vara allvarligt. Till slut sa de om det inte blev bättre på en timme efter Iprenen så skulle vi åka upp direkt.
 
Jag gick väldigt myckket för att det gjorde så fruktansvärt ont. Det räckte att någon rörde lite lätt, så höll jag på att dö typ! Herregud! Mamma tror att det kan ha varit muskeln som jag har sträckt eller liknande.
 
Jag blev bättre sen och tillslut somande jag av trötthet. Klockan var väl strax innan 24 i alla fall.

Idag när jag vakande var det bättre. Dock när jag sätter mig upp så gör det riktigt ont...
 
MEN det är inte över... Jag har ju som ni tidigare kanske vet haft ont i mina knän ett bra tag nu. Innan hade inte alls varit så smärtsamt som det är idag. Jag har hela tiden bara trott att det är lite träningsvärk bara.
 
Mina stackars knän mår inte alls bra. Just nu pulserar dem. Iband pulserar det, ibland sticker det eller verkligen krampar till ordentligt.
Mamma läste om någonting som kan drabba 8-15 åringar ang knäna. När man växer så kan ibland inte de benen som är ovanför knäna inte hänga med, vilket orsakar då knäont. Benen som inte växer så snabbt drar då i knät. Detta kan ta flera ÅR att läka. Äve ifall man har detta kan man fortfarande träna. Men då mycket försiktigt så att man inte övranstränder knäna.

Som ni kanske förstår så är jag hemma idag från skolan. Ingen ridning ikväll heller för den delen. Ingenting...
 
Jag ska till vårdcentralen sen och kolla detta.
 
BRB!
Jag vill rida!!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Tova ~ Bisa & Magnifique ♥

Du kanske har schlatter? Det hade jag förut, det får man om man växter snabbt. Då hade jag fruktansvärda smärtor i mina knän men sedan började jag gå hos en sjukgymnast och nu är det borta! :) Krya på dig, håller tummarna för att du blir bättre snart <3

Svar: Ååå, tack <3<3
evelynsworld.blogg.se

2013-11-04 @ 11:05:54
URL: http://www.tovaeivinson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
KODMALL ARKIV: -

Udina-hopphästen=sant?

Tror det :P
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Sol!

Yes! 
Solen skiner ute. Så himla skönt verkligen!

Idag ska jag rida Blökk med Ammy och R. Kul! Red henne igår också. Det gick helt okej förutom att jag inte fick så mycket tölt på henne, men i slutet fick jag några steg, roligt!
Blökk har fått ett rosa strasspannband också samt en ring som man knäpper mellan grimman och grimskaftet så ifall det blir för mycket tryck när hon sliter sig så lossnar den. 

Jag och mamma ska ev ta någon stock och lägga på åkern så det blir ett litet Naturhinder och hoppa över :) 

Ni får ha det så bra så hörs vi sen, kram!



Ajdå...

Har absolut inte bloggat någonting de senaste dagarna ga massa skolarbete. Skolan går först, det vet ni!
 
Hur som helst så hade våran klass disco. Det blev lyckat denna gång. Godiset räckte och det var väl helt enkelt godkänt :D
 
I onsdags så tränade jag med Blökk. Det gick jättebra. Tölten var lite degig, men annars toppen! Hon var jättefin i traven verkligen. Jag tränade på att flytta ut bakdelen på volter samt ställa. 
 
I torsdags så tränad jag med Udina. Det gick super! Fast i högergalopen så funkade det inte riktigt. Hon har alltid haft lättare för höger gaopp men nu helt plötsligt så vill hon inte alls. Fick några språng i höger, men annars inte...
 
Jag fick också träna på att jag skulle "öppna dörrar". På volter när jag ställer så har jag fått en ovana att lägga över högerhanden på andra sidan. Så jag skulle hela tiden se till så att det fanns ett mellanrum mellan hals och tygel. Tillslut så satte jag det! Det gick jättebra! Nästa gång blir det hoppning!! :D
 
Ska verkligen försöka att hålla uppdtaeringen i schack nu dessa dagar! 
 Pinan <3 Kass mobilbild, men ändå <3

11/11

Detta är mitt 540:e inlägg här på bloggen!

Ska sova nu update imorgon efter träning med Blökk :D Kul!
 
Natti!
 

Godnatt bloggen!

Ses imorgon!!

Moffas hund, Annie 💛


Dagen idag den 8/11

Vanlig skoldag idag med tråkiga lektioner, men livet leker! Fick dock ont i ryggen vid maten. Sen blir det ju inte bättre av att några vid mitt bord sitter och säger att det kryper runt en tarantellaspindel i ryggen... Sa att det kändes som en larv från början, underbart, jag vet!

Sen när jag kom hem så var det löshoppning på schemat för Udina. Askul!! Hon var Huuuur seg från början, men piggnade till ordentligt sedan. Film kommer! Bushäst! Hon travhoppade och flög över 80 cm! Nemas problemas!

Efter löshoppningen så lastad vi henne. Inga problem alls där! Vi har börjat lasta henne nu sen en vecka tillbaka då hon ska få vänja sig inför programridningen om ca 2 veckor.

BRB mina kära läsare!bjuder på finaste bilden på mig in da phone!


Body Mist från Victoria´s secret

Ååååå, vill verkigen ha en Body Mist från VS! De luktar gudomlligt verkligen!
 

HÄR finns de bland annat...

Klockren.. Haha!

Tidinställda imorgon!!!

...Oh, det firar vi med denna ursnygga bilden:

7/11-13...

...Börjar lida mot sitt slut...
 
Idag har det vart en vanlig tråkig skoldag. Vilma följde med hem idag så det var kul! Vi bakade kladdkaka, mums! Bara för att det är kladdkakans dag idag :P
 
Körde lite ledövningar med Blökk och pysslade om henne också tillsammans med A och G. Det gick bra, fast hon försökte tränga på mig heeela tiden så jag fick göra lite övningar så att hon inte skulle springa på mig hela tiden!
 
Ja, annars har det vart en vanlig dag då.
 
Gjort mina övningar nu också samt laddat ner ett program där man kan göra övningar om amn t ex har ont någonstans eller något. Har testat den lite och än verkar den riktigt bra!
Man kan göra ett program själv. Alltså man ställer in vikt, hur många övningar och vika övningar osv. Jag har ställt den på kl 07.00 imorgon bitti då jag ska göra öningrna. Det är så bra för då låter mobilen när kl är 7 :D
 
Jag får även låna pappas övningar för att somna och ta bort onödiga spänningar etc. Toppen! Funkar jättebra verkligen!
 
Nää, nu ska jag sova, natti <3
<3
 

Checking out

Med denna sköna bild:
Plutan sover i mattes knä... Hmm, vill inte släppa in honom nu <3

Lyko.se

Jag hissar lätt Lyko.se
 
De har många många skönhetsprodukter för ett riktigt bra pris!! 
Har inget därifrån än men funderar på att införskaffa mig lite saker därifrån.
 
HÄR hittar ni webshoppen.
Lyko logotype
Favoriter:
Olay Gentle Cleansers Refreshing TonerRengöring till facet - 65 kr
Bronze Ambition Deep'n'Dark Glow'n'Go Instant TanBrun utan sol - 49 kr

5/11-13

Hej!

Idag har jag ine gjort någonting... Mest suttit vid datorn. Jag har köpt ett spel som heter Hemligheten i Stallet. Kalla mig töntig eller vad ni vill, jag gillar det :) Tack Papi för att du betalade det :D
 
Tänkte gå ut sedan när mamma ska träna (17:30) Ska ta lite kort tänkte jag om det går i mörkret. Fast nu är ju lampan uppe och funkar för den delen :D
 
Min mobil är paj, därav den kassa updateringen på insta. Ska ha mormors gammla så länge. En iPhone 3GS. Min förra iPhone krachlandade i toan XD
 
Ska till skolan imorgon så som det ser ut nu. Läxor har jag gjort. Men min konstiga SO-läxa vet jag inte hur jag ska göra, så ska fråga imorgon och kolla om jag har gjort rätt :P
 
Det ä typ mörkt ute nu ser jag :O Klockan är lixom 16.25!!!
 
Nepp, ska dra mig, kram!
 

Jag är med!

bloggtävliiiing'http://julialundgren.horseworld.se/2013/11/05/bloggtavling-vinn-ett-strasspannband/#respond

FOREVER ALONE D:

Ja, här sitter jag i ett mörkt och tyst rum och har ingenting att göra... Förlag på bloggar tas mer än gärna emot!
 
Ska ta mig ut och rida putsa lite... Suck... Känns som om jag inte ridit på 2 år typ! Jag vill rida! Missade hoppningen igår också :´(
 
Kan inte göra någonting med denna h*lvetes ryggen... :( Ska sätta på en film nu tänkte jag, förslag? :)
Fint bakben ;P
 

Tips!

 

Ingen ridning på hela veckan...

... Var vad läkaren sa... Ingen aktiv eller krävande rörelser. F*n också! Ingen träning, ingenting!
 
På onsdag kl 15 ska jag till sjukgymnast för att träna mina knän. 
 
Skulle tränat imorgon ju. Träningen har redan varit framflyttad 2 ggr innan denna och så nu en gång till :( Mamma rider denna gången så får jag rida nästa vecka. (Tisdag)
 
Ja, vad ska man göra? Ligga i sängen all day long...? 
 
Hopas verkligen att jag kan rida snart så att inte knät blir värre... :/
 

...

Regn, regn, kära regn vad jag hatar dig! Det öser ju typ nu :(

Hoppning slulle det varit ikväll om inte de där knana och ryggen hade funnits... Wääää...!

Ska putsa nu tänkte jag. Solen skiner ju trots allt, haha! Knäppt väder!

Något som Du vill att jag ska ändra i bloggen? Alla föslag tas emot! Något du skulle vilja se mer utav? Eller mindre av, what ever? 

Ska åka till VC m typ en timma bara, skit också! Efteråt blir det mer bloggning, kram!




Död eller levande?

Ja, du? Vad är jag? Tror jag lutar mest åt det döda hållet...

Igår eftermiddag/kväll red jag Udina lite som sagt. De gick bra. Men jag fick något fruktansvärt ont i ryggen efteråt. Precis till höger vid ryggraden ovanför svanken.
Inte blev det bättre heller... Jag hade tungt att andas så till slut så jag drack 4 helt fulla STORA glas med vatten. Allt på en gång. Det blev värre och värre. Mamma ringde till sjukvårdsupplysningen och frågade de om va vi kunde göra. De kunde inte säga exakt var det var... Jag blev lite orolig för att det skule vara allvarligt. Till slut sa de om det inte blev bättre på en timme efter Iprenen så skulle vi åka upp direkt.
 
Jag gick väldigt myckket för att det gjorde så fruktansvärt ont. Det räckte att någon rörde lite lätt, så höll jag på att dö typ! Herregud! Mamma tror att det kan ha varit muskeln som jag har sträckt eller liknande.
 
Jag blev bättre sen och tillslut somande jag av trötthet. Klockan var väl strax innan 24 i alla fall.

Idag när jag vakande var det bättre. Dock när jag sätter mig upp så gör det riktigt ont...
 
MEN det är inte över... Jag har ju som ni tidigare kanske vet haft ont i mina knän ett bra tag nu. Innan hade inte alls varit så smärtsamt som det är idag. Jag har hela tiden bara trott att det är lite träningsvärk bara.
 
Mina stackars knän mår inte alls bra. Just nu pulserar dem. Iband pulserar det, ibland sticker det eller verkligen krampar till ordentligt.
Mamma läste om någonting som kan drabba 8-15 åringar ang knäna. När man växer så kan ibland inte de benen som är ovanför knäna inte hänga med, vilket orsakar då knäont. Benen som inte växer så snabbt drar då i knät. Detta kan ta flera ÅR att läka. Äve ifall man har detta kan man fortfarande träna. Men då mycket försiktigt så att man inte övranstränder knäna.

Som ni kanske förstår så är jag hemma idag från skolan. Ingen ridning ikväll heller för den delen. Ingenting...
 
Jag ska till vårdcentralen sen och kolla detta.
 
BRB!
Jag vill rida!!
 
 
 

3/11

Hej!
 
Ska typ sova nu då jag är astrött kan man lugn säga!
 
Ridit Udina idag en sväg ut och seda ett trevligt mini-pass i paddocken med. Fick dock jäkligt ont i ryggen... Precis bredvis ryggen på höge sida... Aj aj! Mamma ska ringa till vårdcentralen imorgon om mina knän och rygg...
 
Hann tyvärr inte rida Blökk idag, suck... Våran lampa till paddocken satte vi upp och den funkade! I typ 5  min, sen brann den upp... Haha! Tragiskt, men sant. Vi har så klart bestält en ny, men den kommer inte först på TISDAG! Min träning är då, så hoppas hoppas verkligen att vi får upp de innan dess så jag slipper att rida i mörker :P
 
Imorgon är det Tokarp som gäller :D
 
Kram!
 

3/11-13

November idag! Vilket har varit i tre dagar nu...?

Men i alla fall så ska jag inte göra något speciellt idag. Kanske rida lite, who knows??

Bloggen kommer vara bra uppdateras idag, bra va?

Snär lampan uppe i paddocken, vilket ska bli sååå skönt verkligen att inte behöva rida i mörker hädanefter!

Gör red jag och Vilma Blökk. Jag red henne i Paddocken först. Hon var riktigt krånglig tyckte jag. Vilma fik rida ut på henne första gången, vilket både hon och Blökk uppskattade :)

/Evelyn

5 saker du inte visste om Blökk

  • Hon älskar att galoppera ikapp!
  • Hon hatar att tölta långsamt
  • Hon tigger godis ibland, haha, bus! (väldigt sött)
  • Hon tycker inte om att bli tränsad (slänger sig bakåt) eller bli borstad i pannluggen.
  • Hon tycker om när man friserar henne och då hon blir fin, stumpan! <3
Följer trenden som vanligt :P
20130515-213353.jpg

Haloween 2013

Hej hopp!

Haloween idag och jag och Ammy ska som sagt ut och köra BUS eller GODIS!
Vlogg kommer säker på det där upp på bloggen <3
 
Ridit Udina idag. Gick riktigt bra verkligen trots det hemska ösregnet... Jag red övergångar samt lite sidvärtes och en hel del galopp. Tipp top som sagt!
 
Nu ska jag sitta och träna på att göra headers :D
Udina på hopptävling <3
 

31/10

*GÄSP*
 
Nu ska jag sova punkt slut! Är riktigt trött verkligen efter shopping och ridning mm.
 
Imorgon ska jag troligtvis åka med Ammy till stan för att köpa lite Haloweensmink. kalla det barnsligt/konstigt/ knäppt eller what evvah, men vi ska ut och köra Bus eller Godis :P
 
Ska rida Blökk också under dagen tillsammans med Ammy och Gloi <3. Vet inte om vi rider ut eller i paddocken eller liknande. Vi få se!
 
Ska kanske rida Udina också. Det beror på. Om det ösregnar så få jag ev. rida, men om det är fint väder och uppehåll så rider mamma ;)
 
Ska fixa iordning med alla mina kläder och ta up och städa lite med. BEHÖVS!
 
Annars är det ingenting annat vad jag vet?
 
Kram och godnatt på er!
 
 

@LIVE från Ammy

Hej!
Sitter hos Ammy och käkar godis mat. 
 
Ridit Blökk en snabbis idag med R, Ammy och mamma. Rolig runda med nöjd ryttare och nöjd häst. Galopperade så att det blev värsta jordbävningen <3
 
Var på Hööks också! Riktigt kul och fick med mig ett par bra saker hem. Haulen ligger i tidigare inlägg!
 
Jao, uppdatering senare!
 

Hööks utförsäljningshaul

Udina 29/10

Hej!

Igår red jag ett barbackapass på Udina. Det gick riktigt bra!
 
Jag skrittade först medans Ammy var snäll och lade fram 6 st bommar på rad. Jag skrittade över de några gånger.
Travade sedan mycket på volter och på de vanligaste ridvägarna (snett igenom, rakt upp, rakt över) samt travde över bommarna ca 3 ggr.
 
Galopperade på stooor volt. Bröt av till trav innan bommarna och travade över dom.
Fortsatte sedan att galoppera.
 
Hoppade ett hinder på slutet också. Det gick riktigt bra.
 
Fick en bra känsla att jag satt kvar och att jag kunde sitta ner i galoppen någorlunda. Hon är sååå skumpig verkligen!!
 
Filmer och bilder från idag i massor:
 
 
Ammy och Amaki säger allt :P Tappar balansen ibland som ni ser vääldigt kraftigt :S

Jag fattar inte!?

Jag förstår verkligen inte sådanna som kanske som i mitt fall får en fin, trevlig kommentar om hur hen tror att hästen kanske stannade utav eller liknande, att man ska bara vara elak tillbaka som att t ex skriva att de inte alls vet vad som hände frö att de inte var där?

Jag är jätteglad över att NI också skriver vad ni tycker/tror. Det är bara så! Jag ick ett jättebra tips om att öva balans t ex, vilket gör att jag kan lyckas bättre nästa gång!
 
Så jag förstår inte att man ska tjura ihop för detta? Det är väl precis som om din tränare säger det? 
 
MIN ÅSIKT!
Smakprov från igår! :)
 
 
 

Evelynsworld dissar...

...
 

29/10-

Godmorgon alla fina bloggläsare!
Huset står kvar, vilket var riktigt skönt! :P
 
Idag ska jag då som ni vet träna för Pia. Ammy ska kolla och ta kort samt filma. Kul! 
Blökk står nog idag. Kan hända att jag kanske longerar henne lite sedan, men inget bestämt ännu.
 
Imorgon är det VIP-kväll på Hööks som jag då självklart ska gå på. Ska frsöka få med mig ett fint schabrak/pannband om det finns något i smaken.
 
Var och kollade på Ammy när hon red igår. Det blev en privatlektion då ingen annan kom pga stormen! Lyx!
 
Ni får ha det topenbra och jag hoppas verkligen att ni mår bra efter Simone.
 
Jag ska från och med nu bli mycket bättre på att det inte blir stavningsfel här i inläggen!
 Saknad <3<3<3
RSS 2.0